30.04.2020
Група № 18 (ІІ курс).
„Перукар (перукар-модельєр), манікюрник”:

Предмет ”Хімія”
Електронний підручник:  https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/11-klas-khimija-popel-2019.pdf
Урок № 34. Тема ”Узагальнення і систематизація знань з теми ”Неметалічні елементи та їхні сполуки”
І. Характеристика неметалічних елементів за розміщенням у періодичній системі
·        Неметалічні елементи розташовані в головних підгрупах ІІІ – ⅥІІ груп. якщо провести діагональ від Бору до Астату, то в правій верхній частині від діагоналі розміщені неметалічні елементи
·        На зовнішньому енергетичному рівні атоми мають від 4 до 8 електронів.
·        Під час хімічної взаємодії приєднують електрони, утворюючи негативно заряджені йони
ІІ. Речовини, утворені неметалічними елементами:
·        Прості з ковалентним неполярним зв’язком (H2, O2, O3, F2, Cl2, Br2, I2, N2)
·        Складні з ковалентним полярним зв’язком (H2O, CO2, HF, SO2, SO3, HCl, HBr, NO2)
ІІІ. Кристалічні гратки неметалів:
·        атомні (графіт, алмаз, бор)
·        молекулярні (йод, сірка, білий фосфор)
Ⅳ. Алотропні модифікації:
·        Алотропія Оксигену зумовлена різною кількістю атомів у молекулі (кисень О2, озон О3)
·        Алотропія Сульфуру зумовлена різною структурою кристалічних граток (ромбічна, моноклінна, пластична)
·        Алотропія Фосфору зумовлена різною структурою кристалічних граток Білий фосфор – кристалічна гратка молекулярна, червоний і чорний – кристалічні гратки атомні
·        Алотропія Карбону зумовлена різною структурою кристалічної гратки (алмаз і графіт), різною кількістю атомів у молекулах (карбін, полікумулен, фулерен, графен), а також нановуглецеві трубки – одно- і багатошарові
Ⅴ. Хімічні властивості неметалів:
·        Окисні властивості: під час взаємодії неметалів з металами та воднем неметали приєднують електрони, тобто проявляють окисні властивості:
а) Кисень: взаємодія з металами та воднем
4Al + 3O2 → 2Al2O3                            H2 + O2H2O
б) Вуглець: взаємодія з металами та воднем
4Al + 3C → Al4C3                               2H2 + C → CH4
в) Сірка: взаємодія з металами та воднем
2Na + SNa2S                      H2 + SH2S
г) Фосфор взаємодіє з металами
3Mg + 2PMg3P2
д) Хлор: взаємодія з металами, воднем, фосфором
2Na + Cl2 → 2NaCl      H2 + Cl2 → 2HCl          2P + 3Cl2 → 2PCl3     2P + 5Cl2 → 2PCl5
·        Відновні властивості:
а) Водень: взаємодія з киснем та оксидами металічних елементів
H2 + O2H2O                       FeO + H2Fe + H2O
б) Вуглець: взаємодія з киснем, флуором, оксидами металічних елементів
C + O2 → CO2             C + 2F2 → CF4             2Fe2O3 + 3C → 4Fe + 3CO2
Ⅵ. Хімічні властивості оксидів неметалічних елементів
·        Взаємодія з водою:
Р2О5 + Н2О → 2НРО3 (метафосфатна кислота)
Р2О5 + 3Н2О → 2Н3РО4 (ортофосфатна кислота)
·        Взаємодія з основними оксидами
SiO2 + CaO → CaSiO3                         SO3 + K2O → K2SO4
·        Взаємодія з лугами
CO2 + NaOH → Na2CO3 + H2O            SO2 + 2KOH → K2SO3 + H2O
·        Кислотні дощі; виникають внаслідок природного і антропогенного впливу на довкілля, призводять до появи в атмосфері розчинних у воді оксидів SO2, NO2, наслідком взаємодії яких з водою утворюються кислоти
                       SO2 + H2O → H2SO4                4NO2 + 2H2O + O2 → 4HNO3 
ⅥІ. Особливості розчинення у воді сполук неметалічних елементів з Гідрогеном
·        Під час розчинення HCl атом Оксигену – донор, протон – акцептор. Реакція розчину кислотна
HCl + H2O → [H3O]+ + Cl-
·        Під час розчинення H2S атом Оксигену – донор, протон – акцептор. Реакція розчину слабо кислотна, оскільки крім йона гідроксонію утворюється малодисоційований йон  HS-
  H2S + H2O → [H3O]+ + HS-
·        Під час розчинення NH3 атом Нітрогену – донор, протон від молекули води – акцептор. утворюються йони амонію та гідроксид-аніони. Реакція розчину лужна
  NH3  + H2O → [NH4]+ + OH-
ⅥІІ. Загальні хімічні властивості кислот
·        Змінюють колір індикаторів: метилоранж – червоний, універсальний лакмусовий папірець – рожевий, фенолфталеїн – колір не змінює (безбарвний)
·        Взаємодія з металами, що в ряду активності розміщені до водню з виділенням водню:
2HCl + MgMgCl2 + H2                   Zn + H2SO4(розб)ZnSO4 + H2
·        Взаємодія з основними оксидами:       2HNO3 + CaOCa(NO3)2 + H2O
·        Взаємодія з лугами:      H2SO4 + 2NaOH → Na2SO4 + 2H2O
·        Взаємодія з нерозчинними основами:        2HNO3 + Cu(OH)2 → Cu(NO3)2 + 2H2O
·        Взаємодія з солями:        HCl + AgNO3 → AgCl + HNO3
Домашнє завдання:  З метою підготовки до тематичного оцінювання виконати запропоновані завдання (1 і 2 варіанти)

Варіант № 1
1. В який ряд формул ввійшли формули простих речовин неметалів:
а) CuO,   O2,   BaSO4,   N2;          б) CaO,   Zn,   H3PO4,   CaSO4.
2. Вкажіть забарвлення лакмусу в розчині натрій гідроксиду:
 а) синій;  б) червоний;   в) оранжевий.
3. Вкажіть порядкові номери елементів, що належать до однієї групи: 6, 16, 22
 а) 6 і 16;  б) 6 і 22;   в) 16 і 22.
4. Назвіть газ, шар якого захищає живі організми нашої планети від ультрафіолетових променів сонячного світла, є сильним окисником:
а) озон; б) кисень;  в) азот; г) амоніак.
5. Укажіть реагент, за допомогою якого можна відрізнити солі амонію від інших речовин:
а) барій хлорид; б) натрій гідроксид; в) гідроген хлорид;  г) кальцій гідроксид.
6. У будові атомів елементів з порядковими номерами №2 і №12 спільними є:
а) кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні;      б) кількість всіх електронів;
 в) кількість енергетичних рівнів.
7. Установіть відповідність між назвою речовини та хімічною формулою:
8. Складіть рівняння реакцій за поданою схемою:
 (NH4)2CO3 → NH4Cl → NH3 → (NH4)2SO4 → NH4NO3
9. Доберіть коефіцієнти методом електронного балансу:
 Hg + HNO3 (розбавл) → Hg(NO3)2 + NO + H2O
10. Обчисліть масу амоніаку, який можна добути з азоту об’ємом 448 л (н.у.), якщо вихід продукту реакції від теоретично можливого складає 62,5%.

Варіант № 2
1. В який ряд формул ввійшли формули простих речовин неметалів:
 а) MgCl2,   O3,   P,   NH3;   б) K2SiO,   CaC2,   Mg,   H2O.
2. Вкажіть забарвлення фенолфталеїну в розчині хлоридної кислоти:
 а) синій;  б) малиновий;  в) безбарвний.
3. Вкажіть порядкові номери елементів, що належать до однієї підгрупи: 14, 32, 22
 а) 14 і 32;  б) 14 і 22;   в) 22 і 32.
4. Назвіть речовину. За звичайних умов безбарвний газ, без запаху, не отруйний, є окисником, має високу реакційну здатність:
а) озон; б) кисень; в) азот; г) аміак.
5. Укажіть реагент, яким можна скористатися для того, щоб виявити амоній хлорид:
а) натрій гідроксид; б) гідроген хлорид; в) натрій нітрат;  г) ферум (III) хлорид.
6. У будові атомів елементів з порядковими номерами №3 і №9 спільними є:
а) заряд ядра;  б) кількість електронів;    в) кількість енергетичних рівнів.
7. Установіть відповідність між назвою речовини та хімічною формулою:

8. Складіть рівняння реакцій за поданою схемою:
 SO2 → SO3 → H2SO4 → MgSO → K2SO4.
9. Доберіть коефіцієнти методом електронного балансу:
 Zn + H2SO4 (конц) → ZnSO4 + S + H2O
10.При взаємодії сірки масою 144 г з воднем було одержано гідроген сульфід об’ємом 75,6 л (н.у.). Обчисліть масову частку виходу продукту реакції від теоретично можливого.
Д/з. §14 – 22 (повторити). З метою підготовки до тематичного оцінювання виконати запропоновані завдання (1 і 2 варіанти)
30.04.2020
Група № 17. (ІІ курс)
”Кухар, кондитер”
Предмет ”Фізіологія харчування”
Урок № 16. Тема ”Фізіологічні вимоги до режиму харчування”

         Режим харчування – це розподіл їжі протягом дня за часом, обсягом і калорійністю. Він є важливим показником раціонального харчування. При дотриманні часу приймання їжі у людини виробляється рефлекс виділення травного соку, що сприяє кращому травленню і засвоєнню їжі. Правильний розподіл їжі протягом дня за об’ємом і енергетичною цінністю створює рівномірне навантаження на травний тракт і забезпечує потребу організму в необхідній енергії.
         Об’єм їжі, що вживається протягом дня, складає в середньому 2,5-3,5 кг. Добовий харчовий раціон розподіляється на окремі прийоми в залежності від характеру трудової діяльності і встановленого розпорядку дня. Найбільш раціональним вважається: для людей середнього віку – 4 разове харчування, а для людей літнього віку – 5 разове. Проміжки між прийомами їжі повинні бути в межах 4-5 год. В ночі повинен бути 8-10 год. проміжок часу між прийомами їжі. Менш раціональним є 3 разове харчування, при якому збільшується об’єм їжі за одне приймання, що ускладнює діяльність травного тракту.
.            4-х разове (1-варіант)                                    4-х разове (2-варіант)                                    
I-й сніданок              7:00-7:30            20%
I-й сніданок                 7:00-7:30          25%
II-й сніданок             11:00-12:00       10%
Обід                              14:00-15:00      40%
Обід                           14:00-15:00        45%
Підвечірок                   17:00-17:30     10%
Вечеря                        20:00-21:00       15%
Вечеря                          20:00-21:00     25%

         Їжу необхідно приймати в одні і й ті ж години.
                          Принципи здорового харчування відповідно до рекомендацій експертів ВООЗ
1. Раціони харчування повинні складатися з різноманітних продуктів переважно рослинного, а не тваринного походження.
2. Споживайте хліб, зернові продукти, макаронні вироби, рис та картоплю декілька разів на день.
3. Споживайте не менше 400 г на добу різноманітних овочів та фруктів, бажано свіжих та вирощених у місцевих умовах екологічно чистих зон.
4. Підтримуйте масу тіла в рекомендованих межах (значення індексу маси тіла від 20 до 25 кг/м) за допомогою нормо калорійної дієти і щоденних помірних фізичних навантажень.
5. Контролюйте вживання жирів, питома вага яких не повинна перевищувати 30% добової калорійності: заміняйте більшість насичених жирів ненасиченими рослинними оліями.
6. Заміняйте жирне м'ясо та м'ясопродукти квасолею, бобами, рибою, птицею або нежирним м'ясом.
7. Вживайте молоко і молочні продукти (кефір, кисле молоко, йогурт, сир) з низьким вмістом жиру і солі.
8. Вибирайте продукти з низьким вмістом цукру, обмежуйте частоту вживання рафінованого цукру, солодких напоїв та солодощів.
9. Віддавайте перевагу продуктам з низьким вмістом солі, загальна кількість якої не повинна перевищувати однієї чайної ложки (5 г) на добу, включаючи сіль, що знаходиться в готових продуктах. В ендемічних зонах необхідно вживати йодовану сіль.
10. Приготування їжі на парі, її варіння, тушкування, випікання допомагає зменшити кількість доданого жиру.
11. Пропагуйте годування дітей материнським молоком протягом перших 6 місяців життя.
                     Інформація для роздумів. Зверніть увагу «Міф чи реальність»:
1.Знежирене молоко корисніше від незбираного та менше поживне.
Ні. Вершки ж містять вітаміни A, D, E та K, важливі для імунітету та кісток.
2.У салаті мало вітамінів
Ні.Його не вважаєють за їжу. Він дає нам величезну кількість антиоксидантів, мінералів та поживних речовин, вітамін С та Е, бета-каротин, що допомагає нейтралізувати негативний вплив на організм вільних радикалів.
3.Від штучних замінників цукру не гладшають
Так. Штучні підсоложувачі позиціонують як такі що дають солодкий смак, але без калорій. Мозок, що не отримав задоволення від замінника цукру, змушує нас іще дужче хотіти солоденького та навіть потрапляти від нього в залежність.
4.Соя не містить токсинів
Ні. Соя завоювала популярність серед прихильників здорового харчування. Втім, крім користі соєві боби несуть у собі природні токсини, так звані антинутрієнти. А ще в них є фітинова кислота, яка може знижувати здатність організму засвоювати кальцій, магній, мідь, залізо та цинк, та інгібітори трипсину, що заважають засвоювати білок.
5.Патока не корисна
Ні. Багато цукру в раціоні – це погано. Водночас патока, побічний продукт переробки цукрового буряку, містить велику кількість Fе, Са, Си, Мп та К, а ще вітаміну Д. Ложка патоки додана до натурального йогурту, перетворить на смачний та корисний десерт.
6. Цільнозерновий хліб є калорійніший за білий
Так. Цільні зерна мають високий глікемічний індекс,
отже, якщо білий хліб спричиняє стрибки рівня цукру в крові, то від цільнозернового хліба, ви гладшатимете, хоча й лишатиметеся голодним.
7.Спреди кращі за вершкове масло, бо в них менше холестерину.
Ні. Спреди ж містять фітостероли або станоли, які перешкоджають засвоєнню вітаміну Е. Між іншим, вершкове масло є багатим джерелом вітаміну А.
8.Злаки не можуть шкодити органам травлення
Так. Дехто вважає, що злаки провокують «синдром роздратованого»кишечника. Але вони містять вітаміни В та Е, корисні мінерали – марганець, магній та селен. Як і в яйцях, м’ясі чи рибі. Злаки не можуть шкодити органам травлення, крім вівсянки.
9.Треба їсти поменше яєць.
Так. Мова піде про холестерин, який міститься в жовтках. Між тим яйця – це джерело високоякісного протеїну та вітамінів. Вони поживні, і ними чудово снідати. 1 яйце на день - необхідність. В них 18 АК із 22.
10.Виноград безпечний.
Ні. Виявляється, найбільше пестицидів міститься саме в неорганічному винограді. Виявлено 26 видів пестицидів. Бо лози ростуть із року в рік на одному й тому ж ґрунті. Відбувається "накопичення" хвороб та шкідників, і рослини потребують регулярної обробки хімікатами.
11.Ковбаски страшенно шкідливі.
Ні.Ковбаски мають високий вміст насичених жирів. Однак, натуральні насичені жири зміцнюють імунну систему. Слід обирати ті, де побільше м’яса, 85-90%.
12.Рафінована олія безпечна
Ні. Під дією тепла, кисню чи вологості в ній утворюються небезпечні вільні радикали, які шкодять організму та збільшують ризик ожиріння, раку, діабету та серцевих захворювань.
Д/з. Опрацювати матеріал. Скласти конспект
Поясніть вислови видатних людей:
1.      Л.М. Толстой: “Якщо б люди їли тільки тоді, коли вони дуже голодні, і якщо б харчувалися простою, чистою і здоровою їжею, то вони не знали б хвороб, і їм легше було б управляти своєю душею і тілом”.
2.      Одного разу Сократа запитали: “Що є для людини найбільш цінних і важливим у житті – багатство та слава?” Великий мудрець відповів: “Ні багатство, ні слава не роблять ще людину щасливою. Здоровий жебрак щасливішими хворого короля!”
3.      М.В. Ломоносова  “Матір’ю здоров’я є помірне вживання їжі”.


Комментарии

Популярные сообщения