07.05.2020
Група № 17. (ІІ курс)
”Кухар, кондитер”
Предмет ”Фізіологія харчування”
Урок № 17. Тема ”Раціональне харчування дітей, підлітків та студентів”
                                    https://consumerhm.gov.ua/595-ratsionalne-kharchuvannya-ditej

Фізіологічні особливості організму дітей і підлітків та принципи їхнього раціонального харчування

На дитячий організм, що росте і розвивається, впливають як фізіологічні, так і соціальні фактори.
Фізіологічні особливості організму дітей та підлітків характеризуються:
·         високим рівнем основного обміну у розрахунку на 1 кг маси тіла (у 1,5-2 рази більший, ніж у дорослих);
·         переважанням анаболізму над катаболізмом;
·         високими витратами енергії у розрахунку на 1 кг маси тіла;
·         активним ростом (особливо у підлітків);
·         формуванням організму у підлітків:
·         низький рівень адаптаційних можливостей організму;
·         збільшення об'єму шлунку та кислотності шлункового соку;
·         збільшення об'єму печінки та її функціональної активності.
Із соціальних факторів на організм дітей та підлітків впливають:
·         темп життя та сімейні звички;
·         зростання емоційної збудженості (радіо, телебачення), що послаблює секрецію травних залоз та апетиту;
·         характер навчання:
·         значні розумові та нервово-психічні навантаження;
·         виробниче навчання;
·         фізкультура та спорт.
Одним із чинників, які мають найбільший вплив на ріст, розвиток і стан здоров'я дітей і підлітків, є харчування.
Тільки раціональне харчування забезпечить гармонійний фізичний і психічний розвиток обміну речовин, імунологічний статус та нормальний рівень здоров'я.
При харчуванні організму, що формується та розвивається, забороняються вегетаріанські та розвантажувальні дні.
Весь період дитинства  умовно ділять на шість вікових періодів: новонароджені (до 1 міс.), грудного віку (до 1 року), перед шкільного (1-3 роки), до шкільного віку (4-6 років) і шкільного (7-17років).
         Тканини організму дітей складаються на 75% з води і на 25% з білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей. Основний обмін у дітей протікає в 1,5-2 рази швидше, ніж у дорослих. Процес асиміляції переважає над дисиміляцією. Енергетична цінність харчування дітей має бути на 10% вище енергетичних витрат, тому що діти ростуть.
Особливу увагу приділяють вмісту білків в їжі. За збалансованістю незамінних амінокислот кращим продуктом в дитячому віці є молоко і молочні продукти. Крім цього, в раціон харчування дітей і підлітків повинні входити м'ясо, риба, яйця, крупи – продукти, які містять повноцінні білки.
Жири мають вважливу роль в розвитку дитини. Вони виступають в ролі пластичного, енергетичного матеріалу, забезпечують організм вітамінами А, D, Е, фосфатидами, полі ненасиченими жирними кислотами, необхідними для розвитку організму, який росте. Особливо рекомендуються вершки, вершкове масло, рибний жир, рослинна олія.
У дітей відзначається підвищена м’язова активність, тому потребу в вуглеводах вища, ніж у дорослих, і повинна складати 10 – 15 г. на 1 кг. ваги. Джерелами вуглеводів є фрукти, ягоди, соки, молоко, цукор, печиво, цукерки, варення.
У зв’язку з процесами росту потреба в вітамінах у дітей підвищена. Тому важливе значення мають вітаміни А, D як фактори росту. Їх джерелами є молоко, м’ясо, яйця, рибний жир, морква, абрикоси. 
Із мінеральних речовин важливе значення мають кальцій і фосфор, які містяться в молочних продуктах, м’ясі, рибі, яйцях, вівсяній крупі.
Потреба у воді в дітей також вища, ніж у дорослих.
 Для дітей ясельного віку рекомендують молочно – круп’яні суміші, сухі киселі, фруктові і овочеві пюре. В ранньому віці забороняють, а в старшому обмежують: баранину, свинину, качок, гусей, хрін, редьку, консерви, копченості.
Дітям шкільного віку є оптимальним чотирьохразове харчування з включенням у меню різноманітних продуктів. По мірі росту дитини кулінарна обробка їжі повинна змінюватись і поступово, до 16 – 17 рокам, наблизитись до способів приготування страв для дорослих.   
Фізюлого-гігієнічні основи раціонального харчування студентів
Для організму студентів характерні:
·        незакінчені процеси росту та формування організму;
·        розумові та нервово-психічні навантаження;
·        У великі навантаження на зоровий апарат;
·        зміна характеру харчування (споживання високорафінованих продуктів, продуктів тривалого зберігання) та порушення режиму харчування; малорухомий спосіб життя (гіпокінезія, гіподинамія).
Студентам для прийому їжі слід створювати приємне оточення з дружньою атмосферою. Їжа на швидку, як заміна прийому їжі, не має стати правилом, тим більше, що багато студентів у проміжках майже винятково вживають менш корисні харчові продукти та готові продукти.
Життя студентів пов’язане з нервово-емоціональним напруженням. В організмі молодих людей ще не завершилося формування ряду фізіологічних систем. Якщо студенти приступають до занять натощак, то вони гірше завоюють навчальний матеріал. Тому особливу увагу необхідно приділяти сніданку. На сніданок потрібно вживати гарячу страву із риби або м’яса, борошняні, картопляно-овочеві, яєчні страви, а також страви із кисломолочного сиру. Особливо важливим є дотримання принципів збалансованого харчування в період екзаменаційної сесії, яка потребує мобілізації ряду фізіологічних систем організму. В цей період необхідно збільшувати в раціоні кількість продуктів, які містять білки і вітаміни, підвищують емоційну стійкість організму. Приймання їжі повинно бути 3-4-х разовим. Для забезпечення потреб в жирах в раціон необхідно включати в непрогрітому виді рослинні олії та вершкове масло (20-25 г). З метою ліквідації наслідків малорухомого способу життя слід вживати продукти, які є джерелом волокнистих структур. Більше уваги потрібно приділяти забезпеченню організму вітамінами, а також дотриманню рекомендованих співвідношень між  Ca і P. Слід уникати частого вживання страв і продуктів з великою кількістю солі.
         25% студентів страждають від надмірної маси тіла та переїдання. Метою терапії, спрямованої на цю проблему, є зміна звичок харчування та їх рухливості. Часто причинами бувають конфліктні ситуації або стреси, які слід долати за допомогою відповідних спеціалістів.
         Причиною відсутності апетиту можуть бути як органічні захворювання (інфекції верхніх дихальних шляхів, вірусні інфекції та ін.), так і психогенні порушення. Проте спочатку слід виключити споживання великої кількості солодощів між прийомами їжі. 
            Насладки нераціонального харчування студентів: хвороби органів травлення, нервові стреси і неврози, втомлюваність, погана засвоюваність матеріалу.
Добовий набір продуктів на одного учня - студента
№ п/п
Назва продукту
Кількість продукту, г
(чотириразове харчування)
1
Хліб пшеничний
280
2
Хліб житній
170
3
Макаронні вироби
20
4
Крупи
60
5
Бобові
8
6
Борошно пшеничне
50
7
Сухарі пшеничні
10
8
Крохмаль
3
9
Цукор
5+5 (кондитерські вироби)
10
М’ясо
160
11
Ковбасні вироби
10
12
Субпродукти
30
13
Риба
70
14
Оселедці
5
15
Яйця
28 (0,7 шт.)
16
Молоко і молочні продукти
300
17
Кисломолочний сир
60
18
Сметана 30% - ї жирності
15
19
Сир
15
20
Масло вершкове
5+20 (порціонно)
21
Маргарин
30
22
Олія рослинна
15
23
Картопля
300
24
Овочі
350
25
Томат – пюре
10
26
Фрукти свіжі
85
27
Сухофрукти
15
28
Кавовий напій
2
29
Чай
2
30
Какао
0,5
31
Желатин
0,3
32
Спеції
2
33
Сіль
10
34
Дріжджі
1


Домашнє завдання: Опрацювати матеріал, скласти конспект
Дати відповіді на запитання:
1.      Які вимоги ставляться до харчування підлітків?
2.      В чому суть збалансованого харчування?
3.      Які вимоги до харчування студентів?
4.      На що слід зважати при визначенні норми харчування людини?
5.      Що таке режим харчування?
6.      Як розподіляється добовий раціон?
·        Подумайте, чому вислів: «Блаженство тіла – у здоров’ї, блаженство розуму – у знанні» має на увазі розуміння того, що здоров’я людини має фундамент з дитинства.
·        Переглянте презетацію: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-racionalne-harcuvanna-179722.html

Комментарии

Популярные сообщения