10.09.2020

Група № 6. (ІІ курс)

«Робітник з комплексного обслуговування й ремонту будинків»

Предмет ”Хімія”

Урок № 8. Тема уроку: Роль органічної хімії у розв’язуванні  екологічної проблеми

Підручник: Хімія (рівень стандарту) : підруч. для 10 клзакладів загальної середньої освіти / ПППопельЛ. С. Крикля. —. Київ : ВЦ «Академія», 2018. — 256 с. : іл.

Електронний підручник:  

https://dtek.dp.ua/wp-ontent/uploads/2018/10/ximiya_10_kl_popel.pdf

Корисні посилання: http://www.myshared.ru/slide/1244595/

http://www.myshared.ru/slide/1342813/

https://pidruchniki.com/1442012562575/ekonomika/ekologichna_problema

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-slahi-virisenna-ekologicnih-problem-15288.html

 

Глобальні екологічні проблеми людства

Екологічна криза — одна з глобальних проблем сучасності, що проявляється в різкому загостренні суперечностей у відносинах між суспільством і природою. Вона особливо посилилась у другій половині XX ст. через надмірний антропогенний вплив на природу, що призвело до порушення рівноваги між природними процесами.

Відеоролик: https://www.youtube.com/watch?v=_Bz_TYk0x3M

Унаслідок нераціонального природокористування на планеті виникли райони екологічної кризи:

·        Райони промислово-міського забруднення атмосфери, пов'язані з роботою промисловості, транспорту й комунального господарства: Росія (Центральна Росія, Поволжя, Урал), Україна (Донбас), Північний Схід Китаю, тихоокеанське узбережжя Японії, Дармодарський промисловий район Індії, Аппалацький промисловий район США, агломерації Мехіко, Сан-Паулу, Буенос-Айрес.

·        Райони комплексного знищення земель у місцях гірничодобувної промисловості: Рейнсько-Вестфальський район Німеччини, узбережжя Перської затоки, Західний Сибір, Каспійське море, райони видобутку мідної руди (Демократична Республіка Конго, Замбія, Чилі, Перу, США), гірничопромислові райони Канади, ПАР, Австралії, видобутку нікелю у Новій Каледонії та фосфоритів на о. Науру.

·        Райони забруднення Світового океану пов'язані з транспортуванням нафтопродуктів: Північне, Аравійське, Південно-Китайське моря, Перська та Мексиканська затоки.

·        Райони зменшення площ лісів: Росія, Індія, Південно-Східна Азія, Західна та Центральна Африка, Канада, Центральна Америка, Амазонія, схід Австралії.

·        Райони деградації грунтів, пов’язані з випаданням кислотних дощів (Західна Європа), із засоленням ґрунтів при зрошуванні (Центральна Азія, Пакистан, Індія, Ірак), а також із загальною втратою родючості (деякі райони Південно-Західної Азії, Західної Африки, Південної Америки, Австралії).

·        Райони опустелювання: зона Сахелю в Африці (Мавританія, Сенегал, Гамбія, Малі, Нігерія, Чад).

·        Райони захоронення радіоактивних відходів: північноамериканське узбережжя Тихого океану, атлантичне узбережжя Південної Європи та Північної Африки, Карське та Охотське моря. Райони випробування атомної зброї: атоли Тихого океану, пустеля Гобі, Арізона у США.

Сьогодні можна констатувати, що біосфера різко змінюється під впливом діяльності людини. Наступ техносфери супроводжується значними змінами природного середовища. Відбувається прискорене, прогресуюче руйнування основних життєво важливих ланок біосфери, яке може викликати її повну деградацію й загибель. Це автоматично означатиме знищення людства, оскільки люди не можуть існувати в середовищі, відмінному від того, в якому з'явились і проживали.

Останнім часом активізується процес екологічної освіти населення в усьому світі, укладено багато важливих міжнародних угод щодо охорони довкілля. Найважливіший документ було прийнято представниками 179 країн світу на міжнародному економічному форумі у 1992 р. — це «Програма Дій Людства у XXI ст.». На цьому форумі був підписаний пакет документів, у яких окреслені шляхи міжнародного співробітництва в наступному столітті, спрямованого на досягнення високої якості навколишнього середовища і високого рівня життя населення планети.

                   • Основними проблемами довкілля визнано: 1) глобальне потепління клімату; 2) виснаження озонового шару; 3) накопичення в ґрунті токсичних металів і пестицидів; 4) кислотні дощі; 5) виснаження природних ресурсів планети; 6) забруднення великих територій радіонуклідами.

• Екологія — наука, яка вивчає відносини та взаємодію живих організмів між собою та з навколишнім середовищем.

• Концепція сталого розвитку містить три складові: економічну, соціальну й екологічну, які взаємопов'язані та стосуються розв'язання проблеми збереження людства від екологічної катастрофи.

• Антропогенне забруднення навколишнього середовища спричинила виробнича діяльність людини.

Основними чинниками антропогенного забруднення є: https://ppt-online.org/440658

·        Будівництво теплових, атомних і гідроелектростанцій

·        Робота металургійних, хімічних, нафтопереробних, целюлозно-паперових комбінатів, цементних заводів

·        Хімізація сільського господарства, гірничодобувна промисловість

·        Стрімкий розвиток військової промисловості

·        Збільшення кількості автотранспорту

·        Катастрофи з отруйними речовинами, нафтою, нафтопродуктами на залізниці, у водах Світового океану

·        Фізичний вплив: шум, вібрація; виділення великої кількості теплоти промисловістю, спалювання відходів

• Потенціал хімії в розв'язанні екологічних проблем полягає в: знаннях складу, будови та властивостей речовин для передбачення їхнього впливу на довкілля; пошуку нових джерел відновлювальної енергетики; використанні хіміко-аналітичних методів контролю в довкіллі та якості хімічної продукції; розробці методів очищення води та природних водойм; пошуку альтернативних джерел енергії для автотранспорту й техніки; дезактивації шкідливих речовин військової справи та радіоактивних відходів, їхнього безпечного схову.

Презентація: http://www.myshared.ru/slide/1244403/

• Екологічні проблеми України стосуються: радіаційного забруднення; нестачі питної води; неконтрольованого вирубування лісів; забруднення шкідливими речовинами сільськогосподарських угідь; відсутності державної політики з утилізації відходів; відсутності очисних споруд на хімічних виробництвах.

Переглянути відеоролики: https://www.unian.ua/ecology/reduction/1216722-nebezpechne-povitrya-chim-dihayut-ukrajintsi.html 

https://www.youtube.com/watch?v=STTLrmA8wqo

https://www.slideshare.net/mhvardiya/ss-35388831   

 

  • Природа, як і людина, є живим організмом, який потребує ощадливого ставлення, грамотної поведінки з нею та дотримання етичних норм співжиття.

Переглянути презентацію: http://www.myshared.ru/slide/1342118/

Переглянути відеоролик: https://www.youtube.com/watch?v=1MVfmhOQrA8

ЦІКАВО ЗНАТИ

• В атмосфері нашої планети накопичується дедалі більше вуглекислого газу. Він утримує тепло, спричиняючи зміни клімату. Для розв'язання проблеми глобального потепління вчені шукають способи обмеження викидів. Одні говорять про обмеження використання шкідливих газів, інші намагаються зменшити об'єм шкідливих викидів.

• Група канадських дослідників з Університету Трента запропонувала використовувати для цього поглинальну властивість гірських порід, зокрема магнезит та інші карбонати. Доведено, що один кілометр гірської породи може вміщувати мільярд тонн вуглекислого газу. Оскільки природний спосіб утворення магнезиту є тривалим, учені запропонували лабораторний спосіб добування магнезиту — протягом 72 днів за кімнатної температури.

• Синтезують магнезит з полістирольних мікросфер (латексні «кульки»), що покриті зарядженими молекулами, які сприяють зв'язуванню йонів Магнію з карбонатом. Тонна такої породи надійно втримує півтонни вуглекислого газу. Синтезований таким способом мінерал має високу енергоефективність, бо теплова енергія не витрачається й латексні «кульки» не руйнуються, а тому можуть використовуватися повторно (За матеріалами сайта: https://focus.ua/technologies/406479/?utm_campaign=web_push&utm_source=1928).

Д/з. § 37 с.219 – 225. Скласти конспект

1.      Дати відповіді на запитання

1. Назвіть чинники, що спричиняють зміни в довкіллі.

2. Охарактеризуйте природні й антропогенні чинники впливу на зміни в навколишньому середовищі.

3. Охарактеризуйте екологічні проблеми: а) людства; б) України.

4. Поясніть роль хімії в розв'язанні екологічної проблеми.

Навчальний проект 29. Найважливіші хімічні виробництва органічної хімії в Україні

Комментарии

Популярные сообщения